Miks juua kasemahla? Mida head sisaldab kasemahl?

Fakte kasemahla kasulikkusest nii vanavanemate, teadurite kui ka toitumisekspertide vaatevinklist :-)

Vanavanemate õpetuse järgi:

  • 1 kask võib soojal päeval anda isegi kuni 15 liitrit mahla. Mida soojem on ilm, seda rohkme voolab mahla. Mahlavool peatub õhtul, kui temperatuur langeb alla nulli.
  • Külmal kevadel kestab mahlajooks kauem, soojal kevadel lühemat aega.
  • Päikeselisel künkal kasvava kase mahl on magusam kui niiskel pinnasel kasvava kase mahl.
  • Rippuvate narmasokstega kase mahl on magusam.
  • Mida käredam talvepakane, seda magusam kasemahl.
  • Kasemahl kustutab hästi janu
  • Kasemahla juues peletad kevadväsimuse, puhastad organismi ja tõstad immuunsust.
  • Kasemahlaga nägu pestes muudad näonaha pehmeks ja isegi heledamaks.
  • Kasemahlaga juukseid loputades, muutuvad juuksed siidiselt pehmeks.
  • Kasemahla säilita külmikus kuni üks nädal. Kui mahla rohkem, siis sügavkülmuta mahl väikestes kogustena.

Eesti Maaülikooli nooremteadur Andres Sats 

kirjeldab kasemahla koostist:

  • 99% vett: biopuhastatud vett, mis on puust läbi käinud
  • 1% organismile kasulikke suhkruid: fruktoosi ning glükoosi enam vähem võrdses koguses
  • Lisaks aminohappeid, mineraalaineid, kaaliumi, magneesiumi ja kaltsiumi.

ja soovitab juua kasemahla nii vee kui magusjookide asemel ja tunda rõõmu teadmisest, et see on puhas ja värskendav.
Algallikas: err.ee, 7.5.2018

Toitumistarkus.ee: Kasemahl kubiseb vitamiinidest ja mineraalidest.

  • vitamiinid: C-vitamiin
  • antioksüdandid: flavonoididest kvertsetiini
  • mineraalained:
    • Mineraalainetest kasemahl sisaldab järgmisi makroelemente: kaltsiumi (Ca), naatriumi (Na), kaaliumi (K), magneesiumi (Mg)
    • Mineraalainetest kasemahl sisaldab järgmisi mikroelemente: vask (Cu),
      raud  (Fe), räni (Si), mangaan  (Mn), tsink. (Zn)

Algallikas: Toitumistarkus.ee

Tähendusi ja selgitusi:

Antioksüdandid:
Kasemahl sisaldab flavonoididest kvertsetiini, mis vähendab põletikku ja toetab hormoon insuliini toimet. Kvertsetiini kasutatakse sageli allergiate korral, see tugevdab südame veresooni, alandab kõrget vererõhku ja aitab veepeetust vähendada. (1)
Tasub teada, et Flavonoididel on 50 korda suurem antioksüdatiivne aktiivsus, kui vitamiinidel C ja E. (2)

Flavonoidid
Flavonoidid, mis on tuntud ka kui P-vitamiin, on vees lahustuvad taimsed pigmendid, mida esineb rikkalikult kõigis taimedes ja peaaegu kõik taimsed koed on võimelised neid sünteesima. (3)

Mineraalained:
Mineraalained on meie organismile olulised luustiku, kehavedelike ja ensüümide koostises ning aitavad edastada närviimpulsse. (4)
Taimedesse kogunevad mineraalained pinnasest ja neis sisalduvate mineraalainete kogused sõltuvad kasvukohast ja selle väetamisest.(4)

Mineraalainetest kasemahl sisaldab järgmisi makroelemente(1)

  • kaltsiumi (Ca)
  • naatriumi (Na)
  • kaaliumi (K) on vaja: närviimpulsside edasikandumiseks, happe-alustasakaalu tagamiseks veres, süsivesikute normaalseks ainevahetuseks, lihaskontraktsioonide tagamiseks
  • magneesiumi (Mg) on vaja:
    -süsivesikute, rasvade ja aminohapete normaalseks ainevahetuseks
    -organismis soolade koostises luukoe tekkes, kaltsiumi rolli soodustamiseks -inimorganismis (nt luukoe areng, uuenemine),
    -südamelihaste tööks ja vereringe reguleerimiseks,
    -normaalseks närvitalitluseks,

Mineraalainetest kasemahl sisaldab järgmisi mikroelemente:

  • vask (Cu) on vaja muu hulgas ka luukoe tekkeks (8)
  • raud (Fe) on hemoglobiini oluline koostisosa. Hemoglobiini ülesanne organismis on transportida hapnikku rakkudesse ning süsihappegaas rakkudest välja. Samuti osaleb raud energiatootmises ja immuunsussüsteemi töös. (5)
  • räni (Si) on vajalik lastele kuna soodustab nende kiiremat kasvu, aitab „ehitada” luustikku ja initsieerib mineralisatsiooniprotsesse. (6)
  • mangaan (Mn) on tähtis osatäitja toidu ainevahetuses ning rasvhapete ja kolesterooli produtseerimisel. Teda vajatakse ka närvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks (7)
  • tsink (Zn) omab tähtsat rolli rakkude pooldumisel ja remontimisel. Seega suur tähtsus haavade paranemisel. Tsink  (Zn) vahendab maitse- ja lõhnatundmist, tõstab immuunsust. (4)

Algallikad: 

Rate this item
(0 votes)